CRNVO želi ukazati da se Prijedlogom Zakona o budžetu grubo krši Zakon o nevladinim organizacijam, u dijelu finansiranja, kojim je predviđeno da država obezbjeđuje sredstva za finansiranje projekata i programa u oblastima od javnog interesa koje realizuju nevladine organizacije, u iznosu od najmanje 0,3% tekućeg godišnjeg budžeta, kao i dodatnih 0,1% za za finansiranje projekata i programa nevladinih organizacija u oblasti zaštite lica sa invaliditetom, te 0,1% za kofinansiranje i međufinansiranje projekata i programa nevladinih organizacija, podržanih iz fondova Evropske unije.
Naime, Prijedlogom Zakona o budžetu za 2023. godinu, projektovan je tekući budžet u iznosu od 1.262.489.660,47 eura, dok je za finansiranje projekta i programa nevladinih organizacija predviđeno 2.968.216,71 eura, što je daleko ispod Zakonom utvrđenog minimuma. Podsjećamo, članom 32 Zakona o nevladinim organizacijama, predviđeno je da država obezbjeđuje sredstva za finansiranje projekata i programa u oblastima od javnog interesa koje realizuju nevladine organizacije u ukupnom iznosu od 0,5% tekućeg budžeta, što u odnosu na projektovani tekući budžet za 2023. godinu treba da iznosi 6.312.448,3 eura.
Kontinuirana podrška iz budžeta projektima i programima NVO jedan je od najvažnijih aspekata unapređenja podsticajnog okruženja za njihovo djelovanje, kao i mehanizam za unapređenje saradnje i jačanje međusobnog povjerenja.
Imajući u vidu da se grubo kršenje Zakona o nevladinim organizacijama, u dijelu finansiranja, dešava drugu godinu za redom, jasna je tendencija nezakonitog uskraćivanja sredstava civilnom sektoru. Uskraćivanje sredstava za NVO predstavlja kontinuirani proces urušavanja mehanizama koji treba da obezbijede kakvu-takvu održivost NVO sektora iz javnih fondova, te se nastavlja slabiti pozicija nevladinih organizacija, čime se istovremeno nanosi šteta i onim građanima koji su korisnici brojnih servisa koje pružaju NVO. Ovakav odnos jasno ukazuje da u Crnoj Gori nema političke volje da se NVO prihvate kao integralni dio crnogorskog društva i sistema, i zato se NVO pokušavaju finansijski iscrpiti i onemogućiti rad velikom broju nevladinih organizacijama koje ne mogu, zbog ograničenih kapaciteta, da pristupe međunarodnim fondovima i koje se primarno finansiraju iz javnih sredstava.
Preko 20 godina CRNVO svim vladama pokušava da ukaže da je novac, koji se opredjeljuje za finansiranje projekata i programa NVO, zapravo usmjeren na zadovoljavanje potreba ugroženih djelova stanovništva (osoba sa invaliditetom, djece, starih, pripadnika isključenih djelova stanovništva…), za ostvarenje strateških planova koje donosi sama Vlada kao i ispunjenje obaveza uspostavljenih zakonima. Projektima NVO se daje doprinos ostvarenju strateških planova Vlade u raznim oblastima pa će umanjenjem javnih fondova dostupnih nevladinim organizacijama biti ugrožena i realizacija strateških planova. Zbog toga se finansiranje projekata NVO ne može smatrati troškom već investicijom u kvalitetniji život građana.
CRNVO je u dopisu koji je uputio predsjedniku Vlade, g. Dritanu Abazoviću, ministru finansija, g. Aleksandru Damjanoviću i predsjedniku Odbora za ekonomiju, finansije i budžet Skupštine Crne Gore, g. Dejanu Đuroviću pozvao sve nadležne da osiguraju da se navedena nepravilnost ispravi i da se, u skladu sa odredbom 32 Zakona o nevladinim organizacijama, Zakonom o budžetu utvrdi zakoniti iznos tekućeg budžeta koji će biti opredjeljen za finansiranje projekata i programa nevladinih organizacija.